Vergelijk
Op zoek naar een CSS Partner? Start nu met vergelijken Vergelijken 
Op zoek naar een CSS Partner? Start nu met vergelijken Vergelijken 

Zo start je (rendabel) met Google Shopping

Wil je beginnen met adverteren via Google Shopping? Of je nu een grote of kleine online retailer bent. Starter of inmiddels een behoorlijke rot in het vak: Google Shopping geeft je, als je het goed inricht, een mooi extra verkoopkanaal waarmee je jouw omzet aanzienlijk kan laten stijgen. Tijd dus om eens te kijken naar wat Google Shopping precies is, hoe je een campagne start, wat de voordelen zijn van Google free listings en CSS partners en hoe je ervoor zorgt dat je Google Shopping campagnes zo rendabel mogelijk worden.

 

Google: nog altijd de grootste zoekmachine ter wereld

Met wereldwijd meer dan 40.000 zoekopdrachten per seconde en ruim 3,5 miljard zoekopdrachten per dag (2020) is en blijft Google de koning van de zoekmachines. Door steeds gerichter te werken aan het zo snel mogelijk geven van kwalitatieve antwoorden op de vragen van zoekers weet Google als geen ander mensen aan zich te binden.

Andere zoekmachines zijn absoluut ook in opkomst: zo steeg het gebruik van alternatieve zoekmachines als Bing en DuckDuckGo vorig jaar met enkele procenten. Maar Google had toch nog altijd bijna 95% van alle zoekopdrachten in handen. Leuk weetje; Youtube is de 2e grootste zoekmachine ter wereld. Uiteraard ook van Google.

Vanzelfsprekend wil je als ondernemer een graantje meepikken van het succes van Google. Dit doe je allereerst door je website te optimaliseren. Dit wordt SEO (Search Engine Optimization) genoemd. SEO heeft al doel betere organische resultaten. Zoekmachine optimalisatie kost tijd en geduld.

Wil je snel hoger scoren in Google, dan is het een optie om te kiezen voor betaald adverteren. Dit wordt ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd.  Heb je een webshop waarin je je producten verkoopt? Dan is Google Shopping the way to go.

 

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is simpel gezegd de online winkel van Google. Bij het zoeken naar producten krijg je als gebruiker van Google deze winkel vanzelf te zien. Daarnaast is Google Shopping ook te vinden onder de ‘Shopping’ tab op de zoekresultatenpagina. Via dit tabblad heb je de mogelijkheid om producten en aanbieders met elkaar te vergelijken.

Op een desktop is de Google Shopping advertentie te zien aan de rechterkant of bovenkant van de zoekresultatenpagina. Op mobiel staan ze direct bovenaan (zie afbeeldingen hieronder).

Google Shopping resultaat op desktop

 

Google Shopping op mobiel

 

Google Shopping vs. Google Ads

De producten die zichtbaar zijn op de zoekresultatenpagina zijn onderdeel van een Google Shopping campagne. Google Shopping werkt anders dan een gewone tekstadvertenties, ondank het een onderdeel is van Google Ads. Een Google Shopping campagne werkt namelijk niet door te bieden op zoekwoorden (zoals in Ads), maar met een productfeed. Deze feed is een van de belangrijkste onderdelen van een Google Shopping campagne. De feed bevat een foto en beschrijving van je product en nog enkele andere verplichte kenmerken.

Google bepaalt met de productfeed en je website of jouw advertentie in de zoekresultaten getoond wordt. Het is dan ook heel belangrijk dat je deze productinformatie zo gedetailleerd mogelijk aanlevert. Hierover vertellen we later meer.

 

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

Adverteren via Google Shopping biedt enkele unieke voordelen voor online webshops:

  • Het verhoogt de zichtbaarheid van je producten online waardoor de CTR (Click Through Rate) ook zal toenemen.
  • De kosten van een Shopping campagne liggen over het algemeen lager dan die van een Google Search tekstadvertentie.
  • Je krijgt de mogelijkheid om heel specifiek op productniveau te adverteren.
  • Advertenties worden altijd getoond met afbeelding, wat meer tot de verbeelding spreekt dan alleen tekst.
  • Zijn je producten onderscheidend op prijs? Dan is dit direct zichtbaar in de zoekresultaten waardoor je concurrentiepositie stijgt.
  • Een duidelijk overzicht van de prestaties van campagnes waardoor je snel en eenvoudig bij kunt sturen.

Ben je al gestart met Google Shopping? Ontdek dan in dit artikel hoe je meer rendement uit je Google Shopping Ads haalt. [intern linken]

 

Hoe start je een Google shopping Campagne?

Ok, je hebt besloten om een Google Shopping campagne op te gaan zetten. Maar wat moet je hiervoor precies allemaal doen? De volgende praktische checklist helpt je stap voor stap bij het opzetten van je campagnes:

 

Stap 1: Wat heb je nodig?

Om een Google Shopping campagne te starten hoef je in de basis maar drie dingen te doen:

 

Stap 2: Koppelen van het Google Merchant Center aan Google Ads

Het Merchant Center is het belangrijkste onderdeel van een Google Shopping campagne. Hier laad je jouw bedrijfs- en productgegevens zodat deze vertoond kunnen worden in de zoekresultaten. Hiervoor moet je wel je Merchant Center koppelen aan je Google Ads account.

Dit doe je door in het Google Merchant Center onder instellingen naar gekoppelde accounts te gaan. Vervolgens koppel je je Ads account via het klant-ID.

 

Na het koppelen via het Merchant Center moet je dit verzoek goedkeuren in Google Ads. Dit doe je door via instellingen naar ‘gekoppelde accounts’ te gaan. Hier kun je Google Merchant Center selecteren en het koppelingsverzoek goedkeuren.

 

 

 

Stap 3: Het maken van een Google Shopping Feed

Zodra je jouw accounts hebt aangemaakt en gekoppeld is het tijd om een productfeed, ofwel Google Shopping Feed aan te maken. Je dient hiervoor een bestand in een van de volgende formats aan te leveren:

  • Google-spreadsheet
  • XML
  • TXT
  • XLS/CSV

 

Een feed maak je aan via het tabblad ‘Products’ in Google Merchant Center:

 

Welke informatie moet er in een productfeed komen?

Een Google Shopping Feed bestaat uit vereiste en aanbevolen kenmerken. Voor een optimale vertoning van jouw advertenties is het belangrijk om de product feed zo compleet mogelijk aan te leveren. Vereiste kenmerken in een productfeed zijn:

  • Een uniek ID van het product.
  • Een titel (naam van het product).
  • Een beschrijving van het product.
  • Een link naar de landingspagina van het product.
  • Een afbeeldingslink waarop de afbeelding van het product weergegeven wordt.
  • Beschikbaarheid van het product.
  • De prijs van het product.
  • De merknaam van het product.
  • Het Global Trade Item Number (GTIN) van het product of het artikelnummer van de fabrikant (MPN).
  • De staat van het product (voor gebruikte producten).

 

Alle informatie over welke vereiste en optionele kenmerken je aan je productfeed kunt toevoegen vind je op de supportpagina van Google.

 

Manieren om een Google Shopping Feed te maken

Een feed genereren voor je producten kan de eerste keer best een lastige klus zijn. Toch is het, als je er eenmaal wat handigheid in hebt, niet moeilijk. Een productfeed maken kan op verschillende manieren, waarbij handmatig de eenvoudigste optie is. Dit heeft alleen als nadeel dat je de feed ook steeds zelf moet bijwerken als er producten verwijderd of toegevoegd moeten worden.

Heb je een grote webshop, dan is dit onbegonnen werk en kun je beter kiezen voor een automatische feed. Dit kan bijvoorbeeld via:

  • De WP ProductFeed Manager van WooCommerce. Dit is een plug-in die je eenvoudig installeert in WordPress en gebruikt voor het genereren van wel 100 producten ineens.
  • De Magebees productfeed extensie in Magento. Ook met deze extensie bouw je in no-time een productfeed die ingeladen kan worden in het Merchant Center.
  • Een feed via Structured Data. Dit is een wat ingewikkelder methode en kun je beter door je webbouwer laten uitvoeren. Via extra stukjes code op je website (Structured Data) kun je met de Google Shopping add-on automatisch een productfeed genereren.

 

Het voordeel van een automatische feed is dat je jouw producten nooit meer handmatig hoeft te wijzigen. Zijn er producten niet meer op voorraad? Dan worden deze niet meer via Google Shopping weergegeven. Zo ben je in ieder geval geen extra kosten kwijt door kliks naar producten die niet meer verkocht kunnen worden.

 

Stap 4: het maken van een Google Shopping campagne

Als het gelukt is om je productfeed goed in het Merchant Center te uploaden is het tijd voor de vierde stap: het aanmaken van de daadwerkelijke campagne. Hiervoor moet je terug naar Google Ads. Maak een nieuwe campagne aan en klik vervolgens op ‘Sales’, daarna krijg je de mogelijkheid om te kiezen voor ‘Shopping’.

 

Hoe je verder deze campagne inricht is afhankelijk van jouw voorkeur en producten. Heb je weinig producten, dan zou je kunnen kiezen voor één campagne met één product per advertentiegroep. Daarnaast is het ook een optie om een:

  • Branded campagne te starten (voor mensen die al op zoek zijn naar jouw merk en product).
  • Campagne voor producten van een bepaald merk.
  • Generieke campagne voor producten die niet direct gerelateerd zijn aan jouw merknaam of aan een bepaald merk.

 

In principe is niets hier goed of fout, het is een kwestie van leren door te testen en bij te sturen waar nodig.

 

Interessante extra features in Google Shopping

Voordat je start met adverteren in Google Shopping willen we je graag wijzen op een aantal extra features waarmee je direct kunt besparen op je budget.

Google free listings

Eind vorig jaar is Google free listings uitgerold in Europa. Hiermee wil Google adverteerders tegemoet komen die hard geraakt zijn door de coronacrisis en wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Vermoedelijk heeft dit aanbod ook te maken met de concurrentiepositie van Google vergeleken met Amazon. Amazon trekt namelijk nogal wat zoekers weg van het Google platform.

Uiteraard laat dit Google niet onverschillig en is het heel goed denkbaar dat free listings een tegenreactie is op deze trend. Wat de reden erachter ook is, met Google free listing krijg je als adverteerder in ieder geval een leuk voordeeltje in de schoot geworpen.

Hoe werkt Google free listings precies?

Met free listings worden je producten, op basis van jouw feed, gratis vertoond in Google Shopping. Let wel: de gratis vertoningen komen niet voor op de hoofdzoekresultatenpagina, maar alleen onder de Google Shopping tab en in Google images.

Je kunt als zoeker in Google goed het verschil zien tussen betaalde Google Shopping advertenties en free listings door te kijken naar de plek waar de advertenties getoond worden. De gratis advertenties staan altijd onder ‘over deze pagina’ of ‘about’ bij Engelse instellingen (zie afbeelding hieronder).

 

Hoe kom je in aanmerking voor Google free listings?

Helaas kun je als adverteerder niet bepalen of en wanneer je free listings inzet. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat je jouw productfeed zo compleet mogelijk aanlevert. Of je zorgt voor de juiste structured data op de productpagina’s van je website. Hoe relevanter je product is voor de zoeker en hoe beter de kwaliteit van je advertenties, hoe hoger de kans dat deze vertoond gaan worden.

Verder is het goed om de instellingen in je Google Merchant Center nog even goed na te lopen. Dit doe je door in het Merchant Center naar instellingen te gaan en vervolgens te klikken op ‘Free listings setup’:

 

 

Hoe kun je controleren of jouw producten als free listings in Google zijn vertoond?

Het is natuurlijk wel interessant om te checken hoe vaak jouw producten gratis in Google Shopping zijn vertoond. Gelukkig kan dit heel eenvoudig gemonitord worden via het Google Merchant Center:

Klik op ‘Products’ en vervolgens op ‘Dashboards’. Je ziet daarna twee tabbladen: één voor betaalde Shopping ads en één voor free listings.  Hier wordt precies weergegeven hoeveel keer jouw advertenties zijn vertoond en ook hoeveel klikken deze hebben opgeleverd. Verder heb je de mogelijkheid om deze data ook nog segmenteren op product, merk of categorie.

 

Het is daarnaast ook mogelijk om in Google Analytics een overzicht te krijgen van je free listings, maar dit gaat niet automatisch. Je zult hiervoor een aparte feed-regel voor aan moeten maken met UTM-tags, zodat deze in Google Analytics zichtbaar worden.  Een nieuwe feedregel aanmaken doe je in het Merchant Center via ‘Feeds’, je selecteert vervolgens de juiste feed en gaat daarna naar ‘Feed rules’.

 

 

Google CSS partners

Gebruikmaken van een Google CSS partner is een andere interessante optie om niet alleen geld te besparen in Google Shopping, maar ook om expertise in te kopen. CSS staat voor Comparison Shopping Service, wat zoveel betekent als een onafhankelijke vergelijkingssite die op Google Shopping namens jouw advertenties plaatst.

Vergelijk hier alle CSS aanbieders in onze handige gratis CSS vergelijker

Als gebruiker merk je hier weinig van. Advertenties via een CSS partner worden alleen vertoond op de hoofdzoekresultatenpagina in Google, dus niet in de Shopping tab. Bij het overstappen naar een CSS partner blijven je free listings bestaan. Let wel: Google raad het af om een aparte feed voor free listings aan te maken. Hiermee wordt de feed van de betaalde Google shopping camapagnes gestopt.

Deze tab is namelijk voorbehouden aan het eigen Google CSS. Doe je niets, dan adverteer je altijd via dit Google CSS. Je zult dus zelf op zoek moeten naar een betrouwbare CSS partner om mee samen te werken.

 

Je kunt checken met welke CSS partner een webshop samenwerkt door de vermelding hiervan onder de advertentie (zie voorbeeld hieronder).

 

Voorbeeld van een CSS partner in Google Shopping productvertoningen

 

Waarom samenwerken met een CSS partner?

Het grote voordeel van werken met een CSS partner is dat je direct 20% op de kosten van je advertenties bespaart. Adverteer je via het standaard Google CSS, dan gaat 20% van je advertentiekosten namelijk naar Google. Adverteer je via een CSS partner, dan mag je 100% van het bod gewoon gebruiken om mee te adverteren.

De ROI (Return On Investment) van je advertenties stijgt hierdoor omdat je dezelfde resultaten behaalt met 20% minder kosten. Dit zorgt dan vanzelfsprekend weer voor meer bereik, klikken en omzet. Daarnaast krijg je van een CSS partner vaak hulp in de vorm van geavanceerde technologie voor het optimaliseren van je campagnes en (in veel gevallen) een klantenservice waar je terecht kunt met al je vragen.

 

Wat kost een CSS partner?

Uiteraard is een samenwerking met een CSS partner niet gratis. Veel grote CSS partners rekenen een vast bedrag per maand voor hun services. Dit moet je dus wel meetellen in de overweging of het voor je interessant is om een CSS partner in te schakelen. Zeker voor een grote webshop met veel producten is dit eigenlijk altijd het geval. Er zijn daarnaast ook CSS partners die werken op basis van performance en een afgesproken CPC vergoeding rekenen of incasseren via affiliate links.

 

In welke landen kun je CSS inzetten?

Verkoop jij jouw producten alleen in Nederland, of ook daarbuiten? Bij het kiezen van een CSS partner is het verstandig om goed te controleren in welke landen zij kunnen en mogen adverteren. In principe kun je CSS in alle landen inzetten, mits jouw CSS partner hiertoe bevoegd is.

 

Zo scoor je hoger in Google shopping

We laten je natuurlijk niet los zonder enkele laatste best practices. Want wat kun je nog meer doen om hoog te scoren in Google Shopping? Het begint in ieder geval met het bepalen van de juiste strategie, waarop je aansluitend de juiste metrics en KPI’s kiest. Vervolgens zijn er nog enkele slimmigheden die je kunt inzetten om je ROAS (Return On Ad Spend) te vergroten.

 

1. Het kiezen van de juiste strategie

Adverteren met je producten is een leuke manier om meer aandacht te krijgen, maar het moet natuurlijk wel iets opleveren. Bereken voordat je begint hoeveel marge er zit op de producten waarmee je wilt adverteren en hoeveel winst je per verkoop wilt maken. Bepaal op basis hiervan je advertentiebudget. Wijk hier niet vanaf, zo weet je zeker dat je nooit teveel betaalt voor je advertenties.

 

2. Belangrijkste metrics + KPI’s voor Shopping

Key Performance Indicators (KPI’s) zijn metrics die worden gebruikt om de voortgang te bepalen bij het bereiken van strategische, financiële en operationele doelen. De belangrijkste KPI’s die door online marketeers worden gebruikt voor Google Shopping zijn: 

  • Weergaven: het aantal keer dat je advertenties vertoond worden.
  • Klikken: het aantal keer dat iemand op je advertentie klikt.
  • Cost Per Click (CPC): hoeveel betaal je per klik?
  • Click Through Rate (CTR): de verhouding tussen het aantal vertoningen van een advertentie en het aantal keer dat erop geklikt wordt.
  • Conversion Rate (CVR): het gemiddelde aantal conversies per hoeveelheid kliks, ofwel hoeveel producten verkoop je uit een bepaald aantal klikken?
  • Cost Per Acquisition (CPA): hoeveel moet je uitgeven om van iemand een klant te maken?
  • Return On Investment (ROI): deze KPI vertelt je hoeveel winst je hebt gemaakt in vergelijking met de advertentiekosten die je hebt uitgegeven. ROI bereken je door middel van de volgende formule: (Opbrengst-kosten)/kosten*100%.
  • Return On Ad Spend (ROAS): ROAS geeft je informatie over de effectiviteit van je campagnes door de inkomsten te meten voor elke euro die je aan advertenties besteedt. De formule voor ROAS is: (Opbrengst/kosten)*100%.

 

3. Hoe zorg je voor meer ROAS in Google Shopping?

Je hebt bij het bepalen van je strategie bepaald wat je marge is op producten, hoeveel winst je wil behalen en hoe hoog de advertentiekosten mogen zijn. Op basis hiervan kies je een target-ROAS. Als jouw Shopping campagnes eenmaal lopen kun je vervolgens toewerken naar deze target-ROAS. Dit doe je als volgt:

  • Optimaliseer je productfeed. We zeiden het al eerder, het is dan ook echt belangrijk. Zorg voor goede foto’s, duidelijke titels en omschrijvingen en voeg productcodes toe.
  • Splits je campagne in meerdere advertentiegroepen. Hoe specifieker je adverteert, hoe groter de kans dat je de juiste doelgroep bereikt.
  • Voeg uitsluitingszoekwoorden toe. Zeker in het begin moet Google nog leren en zul je rare zoekwoorden vinden in de zoektermen lijst van Google Ads. Probeer je zoekwoordenlijst zo zuiver mogelijk te houden door irrelevante zoekwoorden uit te sluiten.
  • Kies de juiste biedstrategie. Door je campagne aan te passen naar de biedstrategie ‘conversie maximaliseren’ of ‘Doel-ROAS’ zet je Google Ads op een slimme manier aan het werk om meer conversies te genereren. En dat is natuurlijk precies wat je wil!

 

Vind hier jouw ideale CSS partner met onze handige vergelijkingstool

Inhoudsopgave

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *