Google Shopping is een bijna onmisbare tool voor elke online retailer. Wil je als webshop effectief aan je vindbaarheid werken, dan is het slim om aan de gang te gaan met Google Shopping Campagnes. Het levert je namelijk direct meer vertoningen, kliks naar je website en uiteindelijk ook verkopen op. Maar dat gebeurt alleen als je weet aan welke knoppen je moet draaien om je shopping campagnes optimaal te laten draaien. Doe je dit niet, dan verspil je zowel geld als tijd. Gelukkig hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. Er zijn genoeg ‘best practices’ waar je direct van kunt leren. In dit artikel zetten wij er een aantal voor je op een rij.
Even terug naar het begin: hoe werkt Google Shopping?
Google Shopping kan gezien worden als een etalage waarin diverse producten, passend bij de zoekopdracht van de gebruiker, uitgestald worden. Als je zoekt naar een bepaald product zie je op de zoekresultatenpagina direct een aantal opties met foto, aanbieder en prijs naast elkaar. De producten op de algemene zoekresultatenpagina kunnen worden aangeboden door verschillende CSS partners (Comparison Shopping Service). Een CSS partner is een vergelijkingswebsite die producten van aangesloten webwinkels vertoont. Welke CSS partner een product aanbiedt zie je onderaan de advertentie. Google heeft zelf ook een eigen CSS. Producten die via dit CSS aangeboden worden vind je zowel terug op de hoofdpagina als onder het tabblad ‘Shopping’. Binnen deze tab heb je ook de mogelijkheid om producten te vergelijken op prijs, merk, eigenschappen en aanbieder.
Google Shopping ads inclusief CSS partner op de algemene zoekresultatenpagina
Google Shopping ads via het Google CSS in de Shopping tab
De positie van Google shopping in de klantreis
De klantreis, ofwel customer journey, is de reis die consument aflegt vanaf de eerste opkomende vraag of behoefte tot de uiteindelijke aanschaf van een product of dienst. Om Google Shopping effectief in te zetten is het van belang dat je weet op welk moment in de klantreis dit kanaal relevant is. Het antwoord is dat er meerdere antwoorden zijn. Shopping advertenties zijn prima inzetbaar om consumenten in de oriënterende fase te bereiken, maar ook op het moment dat ze al veel gerichter op zoek zijn naar een product. Denk voordat je een Shopping campagne start na over je doelgroep en in welke fase van de klantreis deze zich bevindt: zo vergroot je de kans dat je de juiste klanten op het juiste moment bereikt.
Google shopping vs. andere kanalen
Google Shopping staat niet op zichzelf bij het bepalen van een marketing strategie en het verhogen van je conversie. Het is júist belangrijk dat je meerdere kanalen inzet om potentiële klanten tijdens alle fasen in de klantreis te bereiken en te prikkelen. Kanalen die je hierbij kunt inzetten zijn onder andere social media, Google (via search ads of zoekmachineoptimalisatie (SEO)), je eigen website of Display advertenties.
Belangrijkste punten om hoger te scoren met Google shopping campagnes
We gaan er even vanuit dat je al ervaring hebt met Google Shopping en weet hoe je een Shopping campagne opzet. Heb je hier nog hulp bij nodig? Check dan eerst het artikel ‘Zo start je rendabel met Google Shopping.’ Hierin leggen we je stap voor stap uit hoe je start met adverteren in Google Shopping.
Je bent nu waarschijnlijk op het punt aangekomen dat je shopping campagnes al enige tijd lopen. Ben je tevreden over de resultaten? Of ben je nog ver verwijderd van de door jou gekozen KPI’s? Om je campagne(s) verder te optimaliseren hebben we een aantal praktische tips voor je die je direct kunt toepassen:
1. Verbeter je Google Shopping product feed
Een optimale weergave van je advertenties behaal je alleen als jouw Google shopping feeds zo compleet mogelijk gevuld zijn. Een product feed bestaat uit verplichte en aanbevolen kenmerken. De verplichte kenmerken zijn sowieso vereist en moet je volgens bepaalde regels invullen. Probeer daarnaast ook zoveel mogelijk aanbevolen informatie te vullen. Hoe meer info, hoe beter! Vereiste kenmerken voor een Google product feed zijn:
– Een uniek ID van het product
– Een titel (naam van het product)
– Een beschrijving van het product
– Een link naar de landingspagina van het product
– Een afbeeldingslink waarop de afbeelding van het product weergegeven wordt
– Beschikbaarheid van het product
– De prijs van het product
– De merknaam van het product
– Het Global Trade Item Number (GTIN) van het product of het artikelnummer van de fabrikant (MPN)
– De staat van het product (voor gebruikte producten)
Onder aanbevolen kenmerken vallen onder andere:
– Een extra afbeeldingslink
– Een vervaldatum van een product
– Een uitverkoopprijs
– De Google product categorie
– Het producttype
En zo kunnen we nog even doorgaan. Een compleet overzicht van alle vereiste en optionele kenmerken van een Google Shopping feed staat in de productspecificaties op de supportpagina’s van Google. Hier vind je ook informatie over de vereisten per kenmerk en overige eisen om rekening mee te houden, zoals het beleid voor Google shopping advertenties en regels voor bestemmingspagina’s. Diepgaande informatie over hoe je bijvoorbeeld een goede titel of omschrijving voor je product schrijft vind je op de pagina kenmerken voor productgegevens.
Zorg naast een sterke titel en omschrijving ook voor hoge resolutie afbeeldingen. Producten met afbeeldingen van hoge kwaliteit worden vaker weergegeven bij relevante zoekopdrachten en trekken de aandacht van klanten, vooral op apparaten met een hoge resolutie.
2. Werp een kritische blik op je bestemmings pagina’s
Advertenties die gezien worden is stap één. Maar wat gebeurt er als mensen doorklikken naar jouw website? Zorg dat je deze doorklikkers niet verliest door een slecht werkende of onoverzichtelijke bestemmingspagina. Het allerbelangrijkst is natuurlijk dat ze terechtkomen op de juiste productpagina. Gebruik nóóit je homepage als bestemmingspagina! Mensen die doorklikken op een Google Shopping advertentie zijn op zoek naar een specifiek product en verwachten ook bij dat product uit te komen. Andere tips voor het zo optimaal inrichten van je bestemmingspagina’s zijn:
– Houd het eenvoudig en overzichtelijk. Bezoekers moeten in een oogopslag kunnen zien om wat voor product het gaat, waar ze aanvullende informatie over het product kunnen vinden en wat ze moeten doen om het te kopen. Dit zorgt ervoor dat ze sneller in actie komen. Maak voordat je een bestemmingspagina opbouwt een lijstje met cruciale info en minder belangrijke info. Rangschik deze op een logische manier en bouw de pagina ook op deze manier op.
– Gebruik duidelijke call to actions (CTA). Dit sluit aan op het vorige punt, maar stippen we graag nog even extra aan. Als je bezoekers vanuit je Google Shopping campagne op je website landen wil je waarschijnlijk dat ze iets gaan doen. Jouw product kopen of een offerte aanvragen of contact opnemen. Bepaal zelf wat de belangrijkste CTA’s zijn voor jouw bestemmingspagina. Zorg dat een CTA prominent zichtbaar is (bijvoorbeeld in de vorm van een opvallend gekleurde button) en plaats deze op een logische plek op de pagina.
– Testen, testen, testen
Een goede bestemmingspagina is nooit ‘af’. Het is heel belangrijk dat je de gebruiksvriendelijkheid constant blijft controleren door het uitvoeren van A/B testen. Zo kun je bijvoorbeeld checken of een andere soort button, een aangepaste tekst, een andere afbeelding of groter lettertype beter werkt. Een kleine aanpassing kan soms een onverwacht groot verschil maken in conversies! Vertrouw dus nooit op je eigen gevoel, maar test. Pas dan weet je zeker wat echt werkt.
3. Maak aparte campagnes voor de best lopende producten
Als je campagne even loopt krijg je vanzelf inzicht in de ‘bestsellers’: producten die heel goed verkopen. Door deze producten in een aparte shopping campagne te zetten krijg je duidelijkere informatie over de advertenties en kun je specifieker bieden. Om topproducten te splitsen moet je ze een unieke waarde meegeven in de shopping feed. Daarna maak je een aparte campagne aan met deze producten en geef je de campagne een hoge prioriteit. Dit doe je via de biedingsinstellingen in het Google Merchant Center:
Google Merchant center account waarin je alle instellingen kunt doen
4. Sluit zoekwoorden uit
Bij Google Shopping campagnes heb je geen mogelijkheid om vooraf in te stellen op welke zoekwoorden jouw advertenties getriggerd moeten worden. Google vertoont advertenties namelijk op basis van de ingestelde product feed. Wat je wel kunt doen, is bepalen op welke zoektermen je níet gevonden wilt worden. Vertoningen op irrelevante zoekwoorden betekenen een verspilling van budget en halen je campagneresultaten naar beneden. Bekijk dus regelmatig de zoektermenlijst en sluit zoekwoorden die niet relevant zijn uit.
Uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan Google Shopping Campagnes in Google Merchant Center
5. Verzamel reviews
Een andere manier om je Shopping campagnes een boost te geven is door het toevoegen van recensies van klanten in je advertenties. Productbeoordelingen worden weergegeven als sterren, zoals in het voorbeeld hieronder. Door gebruik te maken van recensies onderscheid je jezelf van concurrentie en worden consumenten beter geïnformeerd. Het resultaat hiervan is een hogere conversieratio.
Reviews zijn ook bij Google Shopping Campagnes onmisbaar
Recensies verzamel je via je eigen website, via Google of via een externe beoordelingssite zoals Trustpilot. Koppelen van recensies kan door het aanvraagformulier voor productbeoordelingen in te vullen voordat je een Google Product Ratings-feed upload. Maak vervolgens een feed met alle recensies aan in de vorm van een XML bestand. Een handige tool hiervoor is de feed management tool van Channable. Uploaden van het bestand doe je in het Google Merchant Center via de marketing tab.
6. Vergelijk CSS partners
Optimaliseren van je Google Shopping campagne kan ook door te kiezen voor een goede CSS partner. Sommige CSS partners werken met geavanceerde optimalisatiesoftware waar je als klant gebruik van kunt maken. Deze technologie en natuurlijk de expertise en ervaring van een CSS partner zorgen ervoor dat jouw advertenties verder kunnen worden verbeterd, bijvoorbeeld door te focussen op het zoekgedrag van jouw doelgroep. Vervolgens heb je de mogelijkheid om je content hier heel specifiek op aan te passen.
Maak gebruik van onze CSS vergelijker en ontdek welke CSS partner het beste bij jouw past.